lørdag 17. desember 2011

Brente mandler.

I kveld har jeg laget brente mandler :-) Den oppskriften jeg brukte er faktisk den beste oppskriften jeg har brukt. Jeg fant den helt tilfeldig vis på en blogg jeg kom over.

Dette trenger du:
  • Teflon panne
  • Tresleiv
  • bakepapir som du sprayer lett med form fett eller smør det lett med nøytral olje. Da slipper mandlene å feste seg.
  • 10dl mandler
  • 5dl melis
  • 1dl vann


Sett ovnen på middels varme og bland alt sammen i pannen. Rør hele tiden.

Etter hvert kommer massen til å virke tørr og rar, slik som på bilde. Da setter du opp på max varme. Rør hele tiden slik at det ikke brenner seg. Husk også å sette på vifta over ovnen (om du har) på full guffe. Det ryker lett når melisen smeltes.

Etter mye røring ser de slik ut. Da er de ferdig.

Ta de deretter på det smurte bakepapiret og fordel de utover. La de ligge slik til de er blitt kalde og harde. Da er det enklere å dele de etter på.

Her er de ferdig delt opp og klare for pakking :-)

Dette er også flotte julegaver for de som har alt :-)



2 kommentarer:

  1. Så flink du er :)
    men heter det ikke teflon og ikke tyflon?? hehe

    sjekk hva jeg har laga i dag da;)

    SvarSlett
  2. Hehe... Det var en mega skrivefeil der :-p Hehe... Ikke bra å se på tv samtidig som jeg prøver å blogge :-p

    Ja det skal jeg gjøre :-D

    SvarSlett